Palvelumme ovat ruuhkautuneet – olkaa hyvä ja odottakaa vuoroanne

Teksti Jenna Nylund
Kuvitus Suvi Sipola

Alkuvuodesta 2021 Ylioppilaiden Terveydenhoitosäätiön eli YTHS:n asiakasmäärä nousi noin 125 000 opiskelijasta 270 000 opiskelijaan. Aikaisemmin ammattikorkeakoulujen opiskeluterveydenhuollon järjesti kunta, mutta muutoksen myötä se siirtyi YTHS:n palveluiden piiriin. 

Muutoksen avulla pyrittiin yhdenvertaistamaan korkeakouluopiskelijoiden opiskelijaterveydenhuolto ja parantamaan palveluiden saatavuutta. 

Uudistuksen tarve oli perusteltu ja toivottu. 

YTHS varautui uudistukseen palkkaamalla lisää henkilökuntaa ja laajentamalla lähipalveluja. Korona-aikana jo tutuksi tulleet etäyhteydet on otettu palvelutuotannon tueksi ja digitaalisia palveluja hyödynnetään enenevissä määrin. 

Kaikesta varautumisesta huolimatta YTHS:n yleis- ja mielenterveyden palvelut ovat  ruuhkautuneet ja aikoja palveluihin on voinut joutua odottelemaan jopa kahdesta kolmeen kuukauteen. Tilannetta on pyritty paikkaamaan ohjaamalla asiakkaita terveyskeskukseen tai päivystykseen, sekä tarjoamalla maksusitoumuksia yksityisille palveluiden tuottajille. 

Myös anonymiteettiin perustuvassa viestintäpalvelu Jodelissa on käyty keskustelua mielenterveyspalveluiden pitkistä odotusajoista. Useissa kommenteissa tuodaan esille, että aikaa lääkärille on saanut odotella pitkään. 

Lokakuun 10. vietettiin kansainvälistä mielenterveyspäivää ja sosiaalisessa mediassa moni kertoi mielenterveysongelmistaan stigman poistamiseksi. Päivää myöhemmin YTHS:n yleis- ja mielenterveyspalveluiden palvelunumero oli ruuhkautunut. 

YLE:n marraskuussa julkaiseman artikkelin mukaan syksyn 2021 aikana mielenterveyspalveluihin on ottanut yhteyttä enemmän ihmisiä kuin koko vuonna. YTHS:n mielenterveys- ja opiskeluyhteisötyön johtava ylilääkäri Tommi Väyrynen kertoo artikkelissa, että “85% käynneistä liittyy ahdistuneisuuteen tai masentuneisuuteen”.

Olemme tilanteessa, jossa voit jokseenkin avoimesti kertoa mielenterveysongelmasta, mutta asia saa antikliimaksisen käänteen, kun joudut hoitojonon perälle odottamaan tapaamista terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Kelan kuntoutuspsykoterapia saa miltein myyttisen olemuksen, kun yrität YTHS:n kautta varata aikoja tarvittaviin psykiatristen sairaanhoitajien, psykiatrin ja psykologin tapaamisiin lausuntoa varten. 

Omien mielenterveysongelmien tunnistaminen ja hoitoon hakeutuminen on raskas prosessi. Korona-aikana opiskelijoita on kehotettu usein “koittaa jaksamaan”. Kuka ottaa vastuun, kun ei jaksa enää jonotella YTHS:n palvelunumeroihin, jaksa jonotella chattiin tai jaksa odottaa kuukausien päässä olevaa lääkärikäyntiä? 

Korkeakoulujen terveyspalvelut haluttiin yhdenvertaistaa ja syystä. 

Nyt kaikki korkeakouluopiskelijat saavat saman tasoista hoitoa, eli odottelua ja neuvoja, joita voisit yhtä hyvin lukea self help -oppaista.

Opiskelijat kaipaavat vakaita tuloja, tukea opiskeluun, aikaa sosiaalisille suhteille ja varmuutta tulevasta. Sen sijaan saamme uudistuksia uudistuksen perään ja koitamme pysyä toimintakykyisinä samalla kun jonottelemme YTHS:n chatissa. 

APUA? MIELI ry:n valtakunnallinen kriisipuhelin 24/7 09 2525 0111

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *