Polkien pitkin pohjoista
Teksti ja kuva Miro Sarola
Pyöräily vaikuttaa olevan nosteessa. Yliopiston kirjastossa polku- tai sähköpyöriä näkyy nopealla vilkaisulla ainakin viiden aikakauslehden kannessa. Pyörämatkailun eri muodot on nähty yhtenä potentiaalisena keinona tukea Lapin matkailua myös talvisesongin ulkopuolella. Ylioppilaslehti päätti selvittää missä mennään ja minkälaisia kehitysprosesseja on meneillään. Tavoitimme kahden eri hankkeen edustajat.
STIL-pyörämatkailuhankkeessa oli mukana Lapin yliopistosta valmistunut Esa Inkilä.
”Olen Inkilän Esa, valmistuin Lapin yliopiston matkailututkimuksen maisteriohjelmasta 2021. Nykyisin työskentelen tutkijana Luonnonvarakeskuksella. Päämääränä STIL-hankkeessa oli kehittää lihasvoimin tapahtuvaa kesämatkailua pohjoisessa ja hyödyntää rajat ylittäviä kulttuuriarvoja Suomen, Ruotsin ja Norjan välillä. Edellytykset olemassa olevien polkujen ja teiden hyödyntämiseen olivat hyvät – tavoitteena oli kartoittaa reitistön ja palveluiden mahdollisuuksia. Keskeinen osa hanketta oli vahvistaa matkailu- ja muiden palveluyritysten sekä kuntien yhteistyötä ja verkostoitumista rajojen yli. Omat tehtäväni koostuivat muun muassa reittien suunnittelusta, palvelukartoituksista ja pilottireittien testaamisesta, joista matkakilometrejä kertyi toista tuhatta.”
Pyörämatkailu vaikuttaisi olevan nosteessa, mutta lukuja on vaikea seurata.
”Pyöräilyn suosiota ja lukuja on hieman haastava tarkastella. Tilastollisesti voidaan kuitenkin seurata esimerkiksi pyörävuokraamoiden asiakasmääriä ja sitä, miten vuokrapyörien määrät ovat lisääntyneet. Pitkän matkan retkipyöräilijöiden tarkkaa lukumäärää on vaikea arvioida. ”
Eri kohderyhmille suunniteltiin STIL-hankkeessa eri mittaisia reittejä.
”Ideana oli suunnitella matalan kynnyksen pyörämatkailureittejä, jotka soveltuisivat erilaisille pyöräilijöille. Pitkät välimatkat ja palveluiden vähäisyys tekevät matkailupakettien suunnittelusta haastavaa – reitit vaativatkin kohtalaista pyöräilytaustaa. Pilottireittien pituudet vaihtelivat parista päivästä reilun viikon mittaiseen matkaan.”
Pyörämatkailijat saapuvat pohjoiseen niin autolla kuin pyörälläkin.
”Omien testireissujen aikana tapasin henkilöitä, jotka olivat pyöräilleet Keski-Euroopasta Jäämerelle ja takaisin. Tällaiset ultrapyöräilijät ovat kuitenkin marginaaliryhmä koko pyörämatkailusektorilla. Moni Lappiin tuleva pyörämatkailija saapuu omalla autolla tai julkisia kulkuvälineitä käyttämällä. Julkisten kulkuvälineiden pyöräpaikkojen kapasiteetissa on ollut ajoittain haasteita. VR onkin tehnyt selvitystä tarpeesta lisätä junien pyöräpaikkoja. Matkahuolto myy joihinkin linja-autovuoroihin pyöräpaikkoja, mutta ne ovat hyvin rajallisia ja kuljetustelineet saattavat olla puutteellisia. Joidenkin liikennöitsijöiden kanssa pyöräpaikka on sovittavissa, vaikkei sitä olisi Matkahuollon kautta saatavilla.”
Lapin pyörämatkailulla on Inkilän mukaan mahdollisuuksia myös tulevaisuudessa.
”Pohjoisessa on pyörämatkailun potentiaalia haasteista huolimatta. Hiihtokeskuksien pyöräreitit ovat kehittyneet viime vuosina vauhdilla, mikä varmasti vahvistaa palveluverkostoa myös retkipyöräilijöitä ajatellen. Sähköpyörien vallankumous mahdollistaa pidemmät pyöräretket myös vähemmän kokeneille pyöräilijöille, vaikkei palveluita olisi tarjolla joka kilometrin välein” ", Inkilä kertoo.
”Rovaniemi on kansallisesti ja myös kansainvälisesti kiinnostava liikunnan ja erityisesti talviurheilun keskittymä."
– Pirjo Kutinlahti
Business Rovaniemen projektipäällikkönä Innovaatioekosysteemit-hankkeessa toimii Pirjo Kutinlahti. Innovaatioekosysteemit-hanke toteutetaan vuosina 2021-2027.
”Tavoitteemme on kehittää arktista matkailuekosysteemiä ja tulevaisuuden hyvinvointipalveluja. Tämä edellyttää digitalisaation hyödyntämistä, luonto- ja pyörämatkailun vahvistamista, kestävää matkailua, osaavan työvoiman rekrytointia sekä pyörämatkailuun linkittyvän yritystoiminnan edesauttamista.”
Hanke keskittyy ensisijaisesti Rovaniemen alueen kehittämiseen.
”Keväällä käynnistyvässä tiekarttahankkeessa vahvistamme Rovaniemen profiilia ja tunnettavuutta pyörämatkailukohteena. Pyörämatkailun alta löytyy erilaisia kategorioita, kuten kiinteästä majoituksesta käsin tehtävää maastopyöräilyä ja pidemmän matkan retkipyöräilyä. Iso osa Lappiin tulevista pyöräilijöistä suuntaan suoraan tunturikohteisiin, kuten Ylläkselle ja Pyhälle. Pyrimme kehittämään Rovaniemen palveluita ja tekemään Rovaniemestä siten houkuttelevamman kohteen. Toiveena on, että ainakin osa pohjoisemmaksi matkustavista pyöräilijöistä viettäisi aikaa myös Rovaniemellä.”
Lasten ja nuorten mielen hyvinvointi mainitaan yhtenä vuoden 2023 kehittämiskohteena, ja hankkeen tavoitteena onkin saada myös paikalliset liikkumaan enemmän.
”Pyöräreittien ja kevyenliikenteenväylien kehittäminen palvelee sekä matkailua että paikallisten asukkaiden liikkumista.”
Innovaatioekosysteemit-hankkeen verkkosivuilla mainitaan Arctic Sport Digital Hub – kansainvälinen liikunnan ja urheilun osaamisen keskittymä.
”Rovaniemi on kansallisesti ja myös kansainvälisesti kiinnostava liikunnan ja erityisesti talviurheilun keskittymä. Pyrimme vahvistamaan Ounasvaaran käyttöä huippu-urheilun ja liikunnan kehitysympäristönä ja kehittämään uusia palveluita yhdessä alueen korkeakoulujen, liikunnan asiantuntijoiden ja yritysten kanssa. Älykkäät liikuntareitit on pian käynnistyvä hanke, jossa kehitetään ja testataan digiratkaisuja asukkaiden ja matkailijoiden liikkumisen tukena.”