Rollosoundin juurilla

TEKSTI Mikko Hyyryläinen
KUVA Niko Mukkala

Rovaniemeläisen musiikkikulttuuri on kiehtovan käsittämätöntä ja laajaa. Se on historiallisesti kerrostunut moninaiseksi kokonaisuudeksi, joka näkyy erityisesti vaihtoehtomusiikin kentällä.

Kaupunkimme musiikkia näkyy valtakunnallisesti YleX:n Läpimurto 2022 äänestyksessä punk-yhtye Puhelinseksin ja rnb-hiphop-artisti Rosa Costen nimien kautta, joista jälkimmäinen pokasi äänestyksessä kolmannen sijan. Rollosoundi kajahtaa Antti Tuiskun ja Lordin kaltaisten kansallisten jymymenestyksien pauhussa sekä sointuu paikallisissa vaihtoehtotapahtumissa. Se myös soi Miia Tervon Aurora-elokuvassa, jossa kuullaan iskelmää ja balkanilaista perinnemusiikkia yhdistelevän Jaakko Laitinen & Väärä Rahan musiikkia. 

Mistä näiden musiikillisten kulttuurituotoksien syvästi ja laajasti haarautuvat juuret ovat saaneet alkunsa? 

Aihe vaatii historiallista tarkastelua. Rovaniemi voidaan nähdä eräänlaisena kulttuurien sulatusuunina, jonne saamelaisten seuraan saapuivat muun muassa Vienan karjalaiset idästä, saksalaiset etelästä ja ruotsalaiset lännestä. Ensimmäiset Rovaniemen markkinat järjestettiin 1881, mutta kaupankäyntiä on joidenkin lähteiden mukaan harjoitettu jo satoja vuosia sitten. Markkinahuuma, kansainvälisyys ja kaupankäynti voidaan nähdä osasyynä, miksi rovaniemeläinen kulttuurielämä on kaupungin kokoon nähden erinomaisen vilkasta ja monipuolista. Taideyliopisto ja geopoliittinen asema edelleen kasvattavat uusia oksia musiikillisen puun runkoon. 

Rovaniemen pienehkö väestö johtaa osaltaan kulttuuriseen sulatusuuniin. Itse soitan rumpuja Reindeer Kalashnikov -yhtyeessä, jossa kokoonpanossa vaikuttavat hevitaustaiset soittajat, räppärit ja muut vaihtoehtokulttuurin tekijät. Poteroituminen on tehty rovaniemellä hankalaksi toimijoiden ja tekijöiden vähyyden vuoksi. Toisaalta, rovaniemen henki ei edes siedä yksioikoista kuppikuntaisuutta. Rovaniemeläinen kulttuuri on kokonaisuudessaan rajoja rikkovaa, ja sitä tehdään omalla rennolla otteella. Sama pätee musiikkiin. 

Ongelmana on usein rovaniemeläisen musiikin jääminen taustalle niin isompien instituutioiden päätöksenteossa, kuin ruohonjuuritasolla kotibileissä. Spotifyn luomat algoritmit tai Lapin radio eivät suosittele tai soita tavalliselle musiikin kuluttajalle paikallista musiikkia. 

"Spotifyn luomat algoritmit tai Lapin radio eivät suosittele tai soita tavalliselle musiikin kuluttajalle paikallista musiikkia."

Rovaniemen kaupunki määrittelee kaupunkistrategiassaan arvoikseen luotettavuuden, inhimillisyyden, turvallisuuden ja luovuuden. Milloin kulttuurinen luovuus alkaisi näkyä myös musiikin tukemisena? Musiikille ei ole tällä hetkellä käytännössä säännöllisiä tiloja, kun keikkapaikat ovat jatkuvasti vähentyneet viimeisten vuosien aikana. Se ei luo muusikoille luotettavuutta, turvallisuutta, saatika luovuutta tai inhimillisyyttä. 

Toivon suuresti, että paikallinen musiikki alkaisi näkymään enemmän ruohonjuuritasolla ja eri instituutioiden päätöksenteossa. Kenties Rosa Coste ja Puhelinseksi viimeistään näyttävät, että paikallisesta musiikista kannattaa olla juureuttavan ylypiä

 

Kirjoittaja on yhteiskuntatieteiden opiskelija, paikallinen monitoimimuusikko ja kulttuurituottaja, jonka haaveena on rollosoundin suurempi kuuluminen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *