Lokakuun tulospalaverissa herättiin huoleen nimeltä Lovisa
Teksti Sampsa Hannonen
Kuvat Kerttu Pakkasvirta ja Lapin ylioppilaskunnan arkisto
Pyöreitä täyttäneen kahvila Lovisan asiakasmäärät eivät ole palautuneet koronan jäljiltä. Haastavasta syksystä huolimatta uusi kahvilapäällikkö Tiina Tapio on tulevaan luottavainen.
Lovisa vietti marraskuun viimeisellä viikolla syntymäpäiväviikkoa. Mittarissa on nyt pyöreät kolmekymmentä vuotta.
Syksyllä aloittanut kahvilapäällikkö Tiina Tapio kertoo, että syntymäpäivien kunniaksi järjestettiin lounaslotto. Myös onnittelukortti oli löytänyt tiensä seinälle.
Maltillisesta juhlahumusta huolimatta Tapion työpäivä Lovisassa on sujunut tavanomaisesti.
“Aamut alkavat seitsemältä. Teen vitriinituotteita, keitän kahvia aamun ensimmäisille asiakkaille ja siitä siirryn lounaan tekoon.”
Uransa ravintola-alalla tehnyt Tapio vaikuttaa olevan innoissaan siitä, että yliopistoyhteisön palveleminen on nyt päivätyö. Sen lisäksi lähestyvä joulunaika tarkoittaa pitkää lomaa, viikonloput ovat vapaita ja arki on selkeää ilman vuorotyön luomaa taakkaa.
Erityisesti kampuksen kotoisuus ja säännöllisesti vaihtuva taide Lovisan seinillä viehättävät Tapiota.
“Ympäristö on tosi kiva. Asiakkaat ovat tosi kivoja”, iloitsee Tapio.
“Asiakkaiden määrä on vähentynyt kulta-ajoista”
Tapio kertoo, että Lovisassa on tehty hillittyä uudistusta. Kiitelty chilikastike on talon omia reseptejä, samoin granola ja keitot.
Vegaanisuuteen sitoutunut ylioppilaskunta on luonnollisesti lisännyt vegaanisuutta myös jo valmiiksi kasvispainotteisessa Lovisassa. Silti pelkkä vegaanitarjonta ei tunnu Tapion mielestä tällä hetkellä realistiselta.
“Aloin syksyllä kokeilemaan ja tekemään tuotteita vallitsevien trendien mukaan. Olemme huomioineet erityisesti gluteenittomuuden.”
Lovisan tulevaisuus on koronan jäljiltä hatara. Syksyn tulos ei ole ollut odotettu.
Tapio kertoo, että opiskelijoiden palaaminen yliopistolle koronasulkujen jälkeen takkuaa, ja yhteenlaskettu asiakkaiden määrä on keskiarvoisesti noin 150 päivässä.
“Asiakkaiden määrä on vähentynyt kulta-ajoista. Silloin saattoi olla saman verran lounaalla ihmisiä kuin nyt käy koko päivänä.”
Hiipuneesta syksystä huolimatta Tapio on luottavainen. Lokakuun tulospalaveri näytti suuntaa toimenpiteille, jotta kurssia voidaan korjata.
“Asiaan herättiin tulospalaverissa. Tämä syksy näyttää suunnan, mitä pitää tehdä tulevaisuudessa”, kertoo Tapio.
“Vetoan liikesalaisuuksiin, enkä avaa lukuja, mutta ei tarvitse olla kauppatieteiden maisteri, että näkee asiakkaiden vähenemisen“
- Miikka Keränen, Lapin Lyyli oy:n toimitusjohtaja
Lovisa on olohuone, ei mikään syöttölä
Lovisan omistaa Lapin Lyyli oy, joka on ylioppilaskunnan omistama yhtiö. Lyylin uusi toimitusjohtaja Miikka Keränen muistuttaa, että aikojen saatossa kahvilasta ja sen ympärille piirtyvästä aulatilasta on muovautunut opiskelijoille eräänlainen olohuone.
“Lovisa on paikallinen ja oma. Ei mikään sellainen syöttölä.”
Hintojen nousu ja ostovoiman heikkeneminen eivät helpota kahvilan jo ennestään vaikeaa tilannetta. Tämän on huomannut myös Keränen.
“Vetoan liikesalaisuuksiin, enkä avaa lukuja, mutta ei tarvitse olla kauppatieteiden maisteri, että näkee asiakkaiden vähenemisen“, sanoo Keränen.
“Viikkotasolla puhutaan jopa sadoista asiakkaista vähemmän.”
Lovisan liiketoiminnallinen tukijalka on opiskelijalounas, jonka päälle myydään kahvilatuotteita ja pitopalvelua yliopiston pienempiin tilaisuuksiin. Koronan takia tilaisuudet lakkasivat, eikä tilanne ole Keräsen mukaan palautunut ennalleen.
Hän huomauttaa, että tilanne ei voi jatkua pitkään samankaltaisena.
“Kuvaisin tilannetta siten, että pysymme toiveikkaina. Koko ajan yritämme keksiä uutta, mutta ratkaisevassa osassa on, että ihmiset palaisivat yliopistolle. Luonnollisesti osa löytää tiensä silloin myös Lovisaan”, linjaa Keränen.